Constantin Geambașu, Criza modernității în romanele lui Witkacy

0
28

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885–1939), scriitor, filosof, pictor, dramaturg și teoretician, este una dintre cele mai originale și controversate figuri ale avangardei polone din perioada interbelică. Crescut într-un mediu artistic și intelectual rafinat (tatăl era pictor și critic de artă, iar mama pianistă), Witkacy (pseudonimul său literar) a avut parte de o educație particulară riguroasă, orientată spre dezvoltarea unei personalități puternice și autonome, ceea ce transpare din întreaga sa creație. A scris piese de teatru absurde, vizionare, cu o forță stilistică debordantă (vezi, printre altele, Cizmarii, Conacul mic, Mama), romane (Rămas-bun, toamnă!, 1927, și Nesațul, 1930). De asemenea, a elaborat o teorie estetică originală (Teoria Formei Pure), în care susținea că scopul artei este de a-i induce receptorului o experiență metafizică unică.

Precursor al teatrului absurd și al existențialismului, Witkacy a anticipat teme care vor fi dezvoltate de autori precum Ionesco sau Beckett (criza valorilor, absurdul existenței, alienarea, descompunerea personalității în lumea modernă, influența drogurilor și a tehnologiei asupra psihicului uman etc.).

Pasionat de psihologie, filosofie (în special Schopenhauer, Nietzsche și Bergson), dar și de experimente psihedelice, reușește să creeze personaje complexe, tulburătoare prin intensitatea trărilor și a preocupărilor de cele mai multe ori metafizice, marcate de schimbările profunde, care au avut loc în perioada interbelică (vezi intuiționismul bergsonian, teoria relativității, freudismul, psihologia abisală, vitalismul etc.).

Stanisław Ignacy Witkiewicz, Nova Aurigae (1918), Muzeul Literaturii din Varșovia, Wikipedia Commons.

Literatura lui Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) se constituie într-un laborator al ideilor filosofice, artistice și existențiale ale epocii moderne. Cele două romane fundamentale ale sale, Pożegnanie jesieni (Rămas-bun, toamnă, 1927) și Nienasycenie (Nesațul, 1930), reprezintă expresii literare distincte ale unei teme comune: criza profundă a omului în fața prăbușirii valorilor metafizice și a amenințării uniformizării sociale.

În Rămas-bun, toamnă, Witkacy sondează cu o sensibilitate decadentă și grotescă agonia unei lumi aflate la răscruce – o lume a elitelor intelectuale, pierdută între idealismul ratat și hedonismul distructiv. Personajul principal, Atanazy Bazakbal, simbolizează tânărul intelectual modern, sfâșiat între aspirațiile metafizice și tentațiile carnalului, între idealul absolut și realitatea sordidă. Romanul este o meditație poetică și ironică asupra căutării de sine în vremuri de haos, în care arta, dragostea și filosofia nu mai oferă salvare, ci se transformă în forme sterile de alienare. Acțiunea se desfășoară într-un cadru recognoscibil – Polonia interbelică și Europa frământată de ideologii și crize –, dar accentul cade mai ales pe dezintegrarea lăuntrică a individului, exprimată printr-un limbaj baroc, simbolic, adesea aluziv sau oniric.

În schimb, Nesațul duce proiectul lui Witkacy spre un orizont cu adevărat distopic. Acțiunea se desfășoară într-un viitor fictional, în care o întreagă societate este supusă unui proces subtil, dar total de deconstrucție a conștiinței: un drog numit „Murti-Bing“ este administrat maselor pentru a le anula voința, permițând instaurarea unui regim totalitar. Genezyp Kapen, protagonistul romanului, este o figură tragică a modernității târzii, la intersecția dintre voință de putere, plăcere și autodistrugere.

Actorii Tobias Haller, James Curran, Nat Warren-White și Betty LaRoe în regia lui Brad Mays a operei literare a lui Witkacy Găina de apă, Theatre Off Park, New York City, 1983, Wikipedia Commons.

Spre deosebire de atmosfera metafizică și simbolistă din Rămas-bun, toamnă, Nesațul are o structură mai amplă și mai directă în critica sa socială și ideologică. Witkacy prefigurează, cu o luciditate vizionară, temele care vor deveni centrale în distopiile literare ale secolului XX – pierderea identității, manipularea în masă, pericolul nivelării culturale. Romanul se transformă astfel într-un avertisment – lucid, ironic, dar profund, referitor la triumfului mecanic al uniformității și al ideologiei asupra ființei umane.

În concluzie, cele două romane – deși diferite ca tonalitate și construcție – sunt unite de o viziune comună: sfârșitul unei epoci și iminența unei catastrofe existențiale. Rămas-bun, toamnă descrie acest sfârșit în plan personal și artistic, în timp ce Nesațul îl proiectează în plan colectiv și politic. Împreună, ele formează un diptic literar al modernității falimentare, în care Witkacy reușește să surprindă nu doar simptomele crizei, ci și profunzimile sale metafizice și sociale.

Martor al răsturnărilor produse în urma Revoluției bolșevice, care a contribuit în mare măsură la degradarea valorilor artistice și morale, Witkacy s-a sinucis în anul 1939, în semn de protest și disperare la vestea invadării Poloniei, la 17 septembrie, de către Armata Roșie.

Articolul precedentStanisław Ignacy Witkiewicz, Nesațul*
Articolul următorLina Zerón, Extasis / Extaz

Lasă un răspuns