Impresionism tăiat din hârtie – Jo Kuehn – Austria

0
1202

S-a născut pe 24. octombrie 1945 la Viena. Este pictor, grafician și artist în tehnica paper cut. Elev fiind, mâna dreaptă a început să-i tremure, așa că a avut un handicap în timpul școlii. De copil, Kuehn făcea picturi și concepea paper cuts. Între 1963 și 1966 a locuit în Creta, apoi un an, în Turcia.  În această perioadă se dedică îndeosebi picturii și sculpturii în lemn. La sfârșitul anilor 1970 și în anii 1980 face parte din grupări de artiști progresiști, de exemplu „Arbeitskreis Realismus“ (Grupul de lucru realism – care practica o artă puternic ancorată în social) și „Künstler für Natur“ (Artiști pentru natură – cu o preocupări pentru mediul înconjurător și natură). Între 1980 și 1990, Kuehn a vizitat de numeroase ori Italia, iar în anul 1993 a fost un an de zile în India.

Jo Kuehn
Jo Kuehn

Din anul 1998 se dedică exclusiv tehnicii paper cut, pe care o dezvoltă la un alt nivel, cu o tehnică și estetică inegalabile pe plan internațional.

În centrul operei lui Jo Kuehn se găsește omul într-o lume agresivă și disperată, puternic influențată de expresionism. Operele sale în tehnica paper cut au fost executate nu numai pe support de hârtie și carton, ci și pe alte materiale cum ar fi sticlă (prin sablare), metal (prin tăiere cu laser) și prin imprimare. Wolfgang Glechner a creat animații cu lucrările sale pentru a putea fi transpuse pe DVD și folosite ca jocuri pe internet.

Jo Kuehn a colaborat cu teatre – ilustrând cu paper cuts programe – și cu mai mulți prozatori și poeți austrieci, dintre care îl amintim pe regretatul performer de poezie Chris Loidl și pe poeta Waltraud Seidlhofer. Aici se observă deosebita sensibilitate a artistului, care este un mare admirator de literatură, dar care s-a și lăsat inspirat de puterea și frumusețea cuvântului. Este nelipsit de la prezentări de cărţi noi de literatură la Viena.

Această prezentare necesită JavaScript.

 

„Lucrările în paper cut ale lui Jo Kuehn sunt prăbușiri în iad, care fac trimitere la un trecut difuz, la o vreme dintre războaie, unde acordeoniștii însoțesc masele de oameni la prăvălirea lor, într-un ciclu cutremurător al renașterii, unde între om și lup nu există nici un fel de diferență semnificativă. “  (Galeria Lehen, Salzburg, Austria)

Am primit permisiunea, din partea artistului, de a reproduce unele din operele realizate prin tehnica paper cut din volumul Waltraud Seidlhofer, Stadtalphabet, Verlag Mitter, Wels, 2010, altele îi aparțin lui Peter Sragher.

Articolul precedentUn interviu ratat
Articolul următorEvghenia Ghinzburg – „Destin în bătaia vântului“

Lasă un răspuns