Artistul austriac Josef Trattner s-a aflat la București cu ocazia aniversării a zece ani de la adoptarea Strategiei UE pentru Regiunea Dunării, pentru a expune imaginile pe care le-a realizat pe parcursul „călătoriilor sale cu canapeaua” pe Dunăre.
Două elemente se regăsesc permanent în activitatea artistică a lui Josef Trattner: interacțiunea și spuma poliuretanică. Artistul, născut în 1955 în apropiere de Graz, își găsește impulsurile creatoare în interacțiunea cu oamenii, obiectivul său fiind ca lucrările pe care le realizează să producă un efect asupra spațiului public, pe care să-l modifice. Trattner conferă o perspectivă socială formei, culorii și materialului operelor sale. În 2003, când Graz a fost Capitală Europeană a Culturii, Trattner a atras atenția asupra sa prin intermediul pieselor uriașe de mobilier dispuse în centrul orașului. Mai durabilă a fost instalația din Museumsquartier de la Viena, unde a amplasat, în paralel cu instalația de la Graz, piese supradimensionate de mobilier. Absolvent și fost profesor de la Academia de Arte Frumoase din Viena, el numise zona Museumsquartier „cel mai mare living din Viena“ și astfel poate fi considerat părintele spiritual al așa-numitelor „Enzis“, mobilier public pestriț, celebru de-acum la nivel internațional și care s-a răspândit între timp în mai multe metropole europene. (vezi și interviul cu Josef Trattner: https://www.fitralit.ro/30-09-2020-josef-trattner-noi-suntem-dunarea-dunarea-suntem-noi/ și microeseul https://www.fitralit.ro/30-09-2020-cum-vorbeste-josef-trattner-cu-apele-dunarii/)
Faptul că materialul preferat al lui Trattner este potrivit nu doar pentru instalații staționare e demonstrat de cele șase „călătorii cu canapeaua” întreprinse de-a lungul Dunării și, de fapt, prin Europa – România, Bulgaria, Polonia, Turcia. Ele sunt o dovadă grăitoare a dialogurilor fertile purtate cu artiști de toate tipurile și originile, de la Hamburg și până la Trabzon. Canapeaua sa cărămizie din spumă poliuretanică reprezintă un fundament – la propriu – încă din anul 2004: Trattner călătorește cu o piesă de mobilier care se regăsește, de obicei, în camerele de zi – un simbol primordial al sferei private și al intimității –, în diferite orașe din Europa și Asia Mică, invitându-și oaspeții să participe la o interacțiune multidimensională, deschizătoare de porți, de lumi. Partenerii săi locali de dialog îi prezintă în tot acest timp orașele, pe care Josef Trattner le explorează mai apoi prin propriul filtru estetic. Rezultatele acestor interacțiuni sunt – în România – fotografii de artă și lucrări video impresionante, pe care Trattner le-a expus, între 11 și 30 septembrie 2020, la Librăria Cărturești Carusel.
În decembrie, se împlinesc zece ani de când Comisia Europeană și-a inaugurat Strategia macroregională pentru Regiunea Dunării. Această strategie este menită să contribuie la instaurarea unui nivel mai ridicat de bunăstare, prin stimularea relațiilor și a colaborării mai strânse între cele paisprezece state participante, în beneficiul celor 120 de milioane de persoane care locuiesc între orașele Ulm și Constanța, stabilind condițiile-cadru pentru protecția durabilă a mediului.
Forumul Cultural Austriac de la București și Departamentul pentru Relații Interetnice din cadrul Secretariatului General al Guvernului României profită de această aniversare, pentru a prezenta la București „călătoriile cu canapeaua” pe Dunăre ale lui Josef Trattner.
Numărându-se inițial printre mai multe intervenții artistice – cu totul în stilul lui Josef Trattner –, expoziția ar fi trebuit să fie inaugurată coram publico la Giurgiu. Din pricina pandemiei, organizatorii au găsit o soluție hibridă: pe lângă cele cincisprezece imagini artistice și un clip video proiectat în buclă, în care este prezentat Josef Trattner alături de secvențe din „călătoriile sale cu canapeaua” pe Dunăre, la Librăria Cărturești Carusel va fi proiectat și un film, în care cunoscutul poet Peter Sragher va recita din lucrările sale despre Dunăre, în acompaniamentul poetului și flautistului bulgar Ivan Hristov, care a avut, la rândul său, ocazia să ia loc pe canapeaua lui Trattner.
• Thomas Kloiber este directorul Forumului Cultural Austriac din București.
Expoziția și evenimentul artistic – lectură, muzică și happening – au fost organizate de
Der Mann, der das größte Wohnzimmer Wiens möblierte
Josef Trattner, bildnerischer Künstler aus Österreich, kam anlässlich des 10-Jahresjubiläums der EU-Strategie für den Donauraum nach Bukarest, um Bilder von seinen Donau-Sofa-Fahrten auszustellen.
Zwei Elemente lassen sich im künstlerischen Wirken Josef Trattners stets wiederfinden: Interaktion und Schaumstoff. Der 1955 in der Nähe von Graz geborene Künstler findet seine kreativen Impulse im Austausch mit Menschen und zielt darauf ab, dass seine Arbeit im öffentlichen Raum wirksam bleibt und diesen verändert. Trattner setzt gesellschaftliche Fragestellungen in Beziehung zu Form, Farbe und Material seiner Werke. Als 2003 Graz Europäische Kulturhauptstadt war, machte Trattner mit einer großen Möblierung mitten in der Stadt auf sich aufmerksam. Noch nachhaltiger war seine Installation im Wiener Museumsquartier, das er parallel zur Installation in Graz mit überdimensionalen Möbeln ausstattete. Der Absolvent und ehemalige Lehrbeauftragte der Akademie der bildenden Künste in Wien, der das Museumsquartier seinerzeit als „größtes Wohnzimmer Wiens“ bezeichnete, kann somit als geistiger Vater der „Enzis“, der bunten öffentlichen Sitzmöbeln, die mittlerweile schon internationale Berühmtheit erlangt und sich bereits auf einige europäische Großstädte verteilt haben , bezeichnet werden.
Dass sich Trattners favorisiertes Material nicht nur für stationäre Installationen eignet, zeigen seine sechs Sofa-Fahren durch Rumänien, Bulgarien, Polen, die Türkei, entlang der Donau und durch Europa. Sie geben beredtes Zeugnis vom befruchtenden Dialog, den er mit KünstlerInnen aller Art und Herkunft von Hamburg bis nach Trabszon geführt hat. Sein ziegelrotes Schaumstoffsofa bildet seit 2004 dabei im Wortsinn die Grundlage: Trattner reist mit einem Möbelstück, das üblicherweise im Wohnzimmer, dem designierten Ort der Privatheit und Zurückgezogenheit, zu erwarten wäre, in verschiedene europäische und kleinasiatische Städte, und lädt seine Gäste ein, auf seinem Sofa in diesen multidimensionalen, welten-öffnenden Austausch einzusteigen. Seine lokalen Dialogpartner erschließen ihm dabei ihre Heimatstädte, die Josef Trattner daraufhin mit ästhetischem Filter erkundet. Die Ergebnisse dieser Interaktionen sind beeindruckende Kunstfotografien und Videoarbeiten, die er ab 22. September in der Buchhandlung Carturesti Carussel ausstellt.
Im Dezember jährt sich der 10. Jahrestag, an dem die Europäische Kommission die makroregionale Strategie für die Donauregion aus der Taufe hob. Die Donauraum-Strategie soll mehr Wohlstand durch engere Beziehungen und Zusammenarbeit der 14 beteiligten Staaten für 120 Millionen Menschen zwischen Ulm und Konstanza bringen und dabei Rahmenbedingungen für nachhaltigen Umweltschutz etablieren. Das Österreichische Kulturforum Bukarest und das Department für interethnische Beziehungen im Generalsekretariat der rumänischen Regierung nahmen dieses Jubiläum zum Anlass, um Josef Trattners Donau-Sofa-Fahrten in Bukarest zu präsentieren. Ursprünglich eingebettet in eine Vielzahl künstlerischer Interventionen – ganz dem Stil Josef Trattners entsprechend – hätte die Ausstellungseröffnung in Giurgiu „coram publico“ stattfinden sollen. Pandemiebedingt entschieden sich die Organisatoren für eine Hybridlösung: Neben den 15 Kunstfotos und einem Video-Loop, in dem Josef Trattner vorgestellt wurde und der Ausschnitte aus den Donau-Sofa-Fahrten zeigte, war in der Buchhandlung Carturesti Carussel ein Video-Loop einer Performance vom 11.09. bis am 30.09 zu sehen , in dem der bekannte Dichter Peter Sragher aus seinen Donau-Werken vortrugen, begleitet vom bulgarischen Dichter und Flötisten Ivan Hristov, der bereits auf Trattners Sofa Platz genommen hat.
• Thomas Kloiber ist dere Direktor des Österreichischen Kulturforums Bukarest
Die Ausstellung und die künstlerische Veranstaltung – Lesung, Musik und Happening –wurde realisiert mit Hilfe von